Preventie

Waarschijnlijk heeft u het clichématige credo: 'beter voorkomen dan genezen' al regelmatig gehoord. Het is echter een cliché omdat het waar is en de meeste clichés bevatten in de regel een kern van waarheid. Ook met betrekking tot uw gebit is preventie van zeer groot belang. Voorzorg met betrekking tot de gezondheid van uw tandvlees is bijvoorbeeld zeer belangrijk. Wanneer dit niet goed onderhouden wordt bestaat er een kans op tandvleesontsteking. En wanneer deze tandvleesontsteking niet wordt behandeld, kan dit overgaan tot parodontitis. Dit is een ernstige ontsteking waardoor uw tanden los kunnen komen te zitten. Zet zich dit verder door? Dan is een kunstgebit in veel gevallen nog de enige oplossing. Om die reden is voorzorg dan ook zo belangrijk en besteden wij daar in onze praktijk veel aandacht aan.

Tandsteen is een van de oorzaken van ongezond tandvlees. Dit is zeer hardnekkig en is in veel gevallen niet gemakkelijk te verwijderen. Daarom kunt u dan een afspraak maken met één van onze preventieassistentes. Deze kunnen het oppervlakkige tandsteen verwijderen. In sommige situaties volstaat deze behandeling niet en zal u doorverwezen moeten worden naar één van onze ervaren mondhygiënisten. Naast de professionele preventiebehandelingen, kunt u zelf ook verscheidene activiteiten uitvoeren om tandplak en tandsteen in de toekomst te voorkomen. U kunt daarbij denken aan het regelmatig stokeren van uw tanden. Hiermee verkleint u de risico op het optreden van tandsteen. Ook zijn er verschillende tandpasta's en spoelmiddelen die kunnen bijdragen aan een gezond gebit. Daarnaast zijn er ook andere preventiemiddelen beschikbaar bij ons en kunnen worden ingezet om uw gebit zo gezond mogelijk te houden. Denk daarbij aan het regelmatig maken van foto's, zodat we uw gebit optimaal kunnen controleren en eventuele beginnende gaatjes of ontstekingen tijdig kunnen behandelen. Ook voorlichting en poetsinstructie aan kinderen geven behoort tot één van onze taken. Op die manier kunt u problemen in de toekomst voorkomen en zult u minder behandeld hoeven worden!

Comments are closed.